atlantida.free.bg - сайт за езикова гимназия "Екзарх Йосиф I" - гр. Ловеч
Начало Защо Атлантида Езиковата Самоуправление Блясък Арт Форум Образование Личност на Езиковата


 

RSS бюлетин

Кликнете върху иконката за абонамент

Какво е RSS?

 



Ezikovata.net Официален сайт Немски сайт Страница в Wikipedia


Образование
Атлантида - сайт за Езиковата
Секцията "Образование" е вече официално открита и всичко, което е свързано с работата в нашето училище, ще бъде публикувано в този раздел. Материали пращайте на познатия e-mail адрес: [email protected]

Секция "Матури"


Следване в чужбина

  • „Zlaten Vek" - Nurnberg – Erlangen - дружество от студенти, живеещи в Нюрнберг и Ерланген (предоставен от Михаил Енчевски)
  • „Бай Ганьо” - град Mannheim - българско дружество, което подпомага българите, които са решили да продължат обучението си в Манхайм (предоставен от Йоана Пеева)
Проекти

Странознание

  • Евро 2008 - Учебен проект на Тони Йотов
  • BMW - проект на Мирослав Маринов
География

Други

  • Проект за Europatag - актуална новина от деня - изготвен от Евгени Дермански, Иван Митков, Димо Илиев, Виктор Иванов
  • Презентация на групата от Румъния - около 13 MB. Линк към текстов файл (на немски)
  • Проект по немски език - изготвен от Мирослав Маринов, Тони Йотов и Венцислав Славев от 10 б. Видеото е около 10 MB. Ако сте с бавен интернет, ще се наложи по-дълго чакане.
 
Коментар от г-жа Радина Попова

Размишления на един оценител

Отминаха десет дни от деня, в който Събитието, Филмът, Шоуто, Изпитанието, наречено Матура, е вече Факт. След много перипетии, очаквания, надежди за пореден път да ни се размине, първите Държавни зрелостни изпити са вече в историята, в историята е и тяхната проверка, която се осъществи централизирано – за първи път може би. Тъй като настоящият оценител също е държал задължителни зрелостни изпити, може да си представи и да влезе в ролята на всички, които по една или друга причина са се тревожили, са треперали, са “попържали” системата и нейните най-близки роднини. Знам какво е да искаш да изкараш максимума, защото това е ТВОЯТ предмет за кандидатстване и оценката ти е важна. Знам какво е въобще да не се вълнуваш от задължителния предмет за матура, но да искаш да се представиш добре. Знам какво е и да не ти пука. Макар че по мое време на всички им пукаше и тези, които получиха петици, го приеха с огорчение. Не че всички сме били абсолютни отличници.

След това не съвсем лирическо отклонение да се върнем към реалността на Матури 2008. Няма да коментирам сега сложността на заданието –то е постижимо, балансирано, коректно зададено и не би трябвало да е затруднило по-голямата част от нашите ученици. Осмокласниците и десетокласниците, на които преподавам, се справиха стабилно с езиковите задачи. Казаха, че класното било по-трудно.

Няма да коментирам процедурата по провеждането, така или иначе аз не съм била по време на провеждането в училище. Няма да коментирам и така болния въпрос за справедливостта и дали учениците във всички училища са поставени при еднакви условия...Може би ще дойде денят и на този коментар.

Ще се спра единствено на процедурата по оценяване, защото мисля, че това би било полезно за следващите, но които Изпитанието предстои. Всеки проверител работи абсолютно самостоятелно, безпристрастно и ДОБРОНАМЕРЕНО /търси под вола теле с надеждата да го намери/. Първите 33 въпроса от теста по български език и литература са организирани така, че в поле на оценъчната карта се маркират грешките, които в последствие и втори проверител трябва да потвърди. След това материалът се обработва на скенер. В свитъка за свободни отговори от кандидата се изисква ПЪРВО: да състави ПЛАН на предложения текст за резюме, за което би получил до 3 точки. Нещо абсолютно постижимо. ВТОРО- да изготви резюме, като спази основните изисквания, зададени в 4 параметъра, които носят също до 4 точки. Нещо също много лесно, ако сме наясно, че СЪС СВОИ ДУМИ В СЕГАШНО ВРЕМЕ ПРЕПРЕДАВАМЕ САМО ОСНОВНАТА ИНФОРМАЦИЯ И ИЗКЛЮЧВАМЕ ПОДРОБНОСТИТЕ И ИЗРЕЖДАНИЯТА. Например в конкретния текст изреждането на продукти, в които има захарин, е абсолютно излишно, както и разказване на историята с обяда, на който били открити свойствата на съответната киселина. ТРЕТО: да попълни всички задания, като се съсредоточи върху това какво го питат- вярно или невярно. Всеки верен отговор носи точки, затова не си струва да се оставят празни места, като същевременно трябва да се внимава в подредбата на отговорите. Например: заданието за правопис на 10-те думи ги подрежда в четири реда, ако разместите тези редове – губите точки. Или ако не спазите последователността при разпознаване на литературните произведения, на тропите и фигурите на езика. Например в 40 въпрос последователността на отговорите трябва да е: метафора, сравнение, градация. А не същите думи в някакъв друг порядък.

При изпълнение на задачата по пунктуация се оценява ПОЗИТИВНО – само правилните отговори и не се санкционират грешните попадения. Така беше тази година, но дали догодина ще бъде така, човек трябва да има едно наум

И да стигнем до прословутата 41 задача, формулирана като КОМЕНТИРАЙТЕ.....Факт е, че никъде в заданието не се уточнява жанра на съчинението. Факт е, че подобно условие, изисква създаване на АРГУМЕНТАТИВЕН ТЕКСТ. В българското училище се изучават два вида аргументативни текстове- интерпретативно съчинение и есе. Това се и очаква от ученика – САМ да избере онзи формат, който би го представил НАЙ-ДОБРЕ. По зададените критерии за оценка – в точки, се вижда, че и двата варианта са приемливи. С едно единствено уточнение, че есеистичният вариант също БИ ТРЯБВАЛО ДА БЪДЕ ОБВЪРЗАН С ЛИТЕРАТУРНАТА ТВОРБА. Че ЕЗИКОВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ носят до 8 точки, а това означава, че, ако човек е грамотен, ще бъде оценен и дори само за това. Във варианта “интерпретативно съчинение” ЛИТЕРАТУРНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ се оценяват с до 10 точки- знания за автора, творбата, за строежа на художествената творба и умения за интерпретация. Уменията за

ИЗГРАЖДАНЕ НА АРГУМЕНТАТИВЕН ТЕКСТ носят до 12 точки –реално, ако владеем писането, получаваме най-много точки. Във варианта “есе” – КОМПЕТЕНТНОСТИТЕ за изграждане на ЕСЕ носят до 22 точки. Изводът :ТРЯБВА ДА СЕ ПИШЕ!!! НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕДАВАМЕ “БЕЗ БОЙ”- всяко усилие и старание се поощрява, толерира, подкрепя и положително оценява. Затова не трябва да оставяме бели полета. Не трябва да бъдем безучастни към НАШИЯ ИЗПИТ ЗА ЗРЕЛОСТ И НАШИЯ ЖИВОТ!! Празните полета в свитъка за отговори не са само белег за незнание, но и свидетелство за мързел и безотговорност. А такива, ние-вашите учители, не ви познаваме, вярваме, че не сте и че никога няма да бъдете. Дерзайте, бъдете смели и бъдете себе си! Матурата не е бариера пред вас, тя е ВРАТА, която всеки може да отвори, щом е намерил КЛЮЧА НА ЗНАНИЕТО, с който нашето училище, ГЧЕ “Екзарх Йосиф І”- Ловеч, е дарило своите възпитаници. “Напред! Науката е слънце!...”

Радина Попова

 
Коментар от г-н Георги Пърликов
МАТУРИ 2008 - като всяко голямомащабно събитие то е многоаспектно: от провеждането на матурите - стаи, техника, квестори - до организацията на проверяването. Въпросът дали трябваше да се случат тази година вече не е актуален, защото те вече са факт.
Като един от многото проверяващи аз не бих могъл да дам цялостна картина на събитието, но от моята камбанария нещата изглеждат така: организацията по настаняване, осигуряването и превозването на проверителите беше доста добра. Разбира се, има някои детайли които могат да бъдат отработени по-добре.
Работите по английски език бяха около 8000, проверителите между 70 и 80, което отрежда на всеки проверител една малка част за проверка и човек трудно може да види цялостна картина (пък и по-непосредствени впечатления се получават от частта с отворени отговори). Но от впечатленията, които имам, мога да кажа, че за езиковите училища матурата не би трябвало да е трудна, макар че резултатите всякаш ме опровергават. Не мога да дам доказателства, но на моменти имах чувството, че на места е имало групова работа, което в някои случаи, под въздействието на колективния ум, е довело до задраскване на верните отговори и избор на неверни такива.
Ако трябва да съотнесем нивото на матура 2008 по английски език с входното ниво за ВУЗ, мисля, че някои ВУЗ-ове трудно ще се съгласят да го приемат. Това е въпрос, който Министерството на образованието и науката трябва тепърва да решава.
Друг въпрос са критериите за оценяване. Според мен те трябва да бъдат прецизирани, защото има моменти, в които някои недостатъци на писмената работа не могат да бъдат оправдано пенализирани.
Въпросът "за" или "против" МАТУРИТЕ вече не съществува; сега идва въпроса за тяхното качество, подготовка на учениците (например в 11 и 12 клас на езиковите училища се изучава литература, а матурата не е върху това учебно съдържание и е лексикално-граматическа), подбор на проверители (някои колеги се отказаха - липса на време, икономическа незаинересованост, слаба подготовка?!...) и приложимост на постигнатите резултати.
 
Секция "Матури" - полезни връзки
 
Проект за Europatag - видео


 
Проект по немски език - видео


Нагоре
2008 год. atlantida.free.bg - сайт за езикова гимназия "Екзарх Йосиф I" - гр. Ловеч